Program profilaktyki
Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Królowej Jadwigi w Sulejowie
I .Podstawa prawna
1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23.08.2007r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół/Dz. U. Nr 157 z 2007r. ,
poz.1100/
2.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11.01.2005r.
zmieniające Rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola
oraz publicznych szkół/ Dz.U. Nr 10 z 2005r., poz.75 z późniejszymi zmianami
/ Dz. U. z 27.022007r., Nr 35,p.222/
3.Pismo Łódzkiego Kuratora Oświaty z 28.03.2011r. w sprawie tzw. dopalaczy.
II. Wprowadzenie
Szkoła jest instytucją, która ma bezpośredni wpływ na rozwój psychofizyczny dziecka, dlatego też powinna realizować program profilaktyczny dotyczący zjawisk patologicznych, który to program stanowi integralną część wychowania ogólnego. Kształtowanie u dzieci prawidłowych postaw i zachowań zdrowotnych, wyrobienie aktywnego stosunku do zdrowia własnego i zdrowia innych, to podstawowy cel programu profilaktycznego.
Program obejmuje pracę wychowawczo – profilaktyczną nad całością osobowości ucznia z uwzględnieniem kształtowania sfery psychicznej, emocjonalnej i fizycznej.
Program ma pomóc uczniom zrozumieć problemy i sytuacje , z którymi będą musieli sobie poradzić, jak :
1.zapobieganie podejmowaniu przez uczniów negowanych zachowań,
2.przygotowanie uczniów do prowadzenia zdrowego stylu życia,
3.kształtowanie umiejętności alternatywnego wobec zachowań
negatywnych, zaspakajania potrzeb psychicznych i społecznych,
4.rozwijanie poczucia własnej wartości oraz motywacji do
podejmowania różnych form aktywności w tym aktywności
pozaszkolnej rozwijającej zainteresowania i umiejętności
psychospołeczne.
W wyniku obserwacji zachowań dzieci w szkole wyodrębniono występujące w szkole niewłaściwe zachowania wśród uczniów:
1.nadpobudliwość,
2.agresja słowna /używanie wulgarnych słów, przezywanie,
przedrzeźnianie/
3.agresja fizyczna /popychanie, opluwanie, uderzenie/
4.kłamstwa
5.dokuczanie psychiczne /dokuczanie innym/
6.niepoprawne zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników
szkoły.
III. ZADANIA SZKOŁY
IV. CELE PROGRAMU
10. Ukazywanie właściwych form spędzania wolnego czasu.
11. Stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem i uczniem mającym problemy.
12. Zapoznanie z rodzajami instytucji służących pomocą rodzinie.
13. Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa uczniów.
V.OBSZARY DZIAŁAŃ
Działania z zakresu programu profilaktyki będą obejmowały następujące
obszary:
a/ funkcjonowanie społeczne i komunikacja interpersonalna,
b/ rozwijanie uzdolnień i zagospodarowanie czasu wolnego
c/ niepowodzenia szkolne
d/ agresja
a/ nikotynizm
b/ narkomania
c/ alkoholizm
d/ dopalacze
a/ higiena osobista
b/ wypoczynek
c/ odżywianie
a/ bezpieczne użytkowanie urządzeń elektrycznych
elektrycznych/ bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły
c/ bezpieczna szkoła
d/ bezpieczne ferie i wakacje
e/ karta rowerowa.
VI.RODZAJE ZAJĘĆ, NA KTÓRYCH REALIZOWANY JEST PROGRAM
Program przeznaczony jest dla klas 0 – VI i wdrażany jest w ramach zajęć tj.
VII.FORMY REALIZACJI
POMOCE
REALIZATORZY PROGRAMU
VIII. INSTYTUCJE WSPIERAJĄCE SZKOŁĘ W DZIAŁANIACH
PROFILAKTYCZNYCH
IX. SPODZIEWANE EFEKTY PRACY
10.Poprawa sytuacji wychowawczej wśród uczniów.
11.Objęcie opieką jak najwięcej dzieci zaniedbanych środowiskowo
i niedożywionych.
12.Zmniejszenie deficytów rozwojowych i skutków dysleksji.
13.Podniesienie poziomu nawyków higienicznych.
14.Poprawa kultury zachowań i kultury języka.
15.Uzyskanie wyższej świadomości nawyków żywieniowych.
16.Wypracowanie umiejętności organizowania czasu wolnego.
17.Podniesienie poziomu świadomego i umiejętnego korzystania
z komputerów, Internetu i TV.
18.Wyrobienie prawidłowych reakcji w sytuacji zagrożenia.
X. EWALUACJA
Cele ewaluacji
a/ uzyskanie informacji o przebiegu realizacji programu profilaktyki,
b/ poznanie ewentualnych trudności i braków, które występują w trakcie
realizacji,
c/ określenie nastawienia uczestników ( uczniów, nauczycieli, rodziców)
do realizacji programu.
a/ dokonanie oceny w zakresie wiedzy i umiejętności postaw nabytych
przez uczestników programu profilaktyki
b/ uzyskanie opinii ( od uczestników, od przedstawicieli środowiska
lokalnego itp.) o wartości zrealizowanego programu profilaktycznego
Kryteria ewaluacji
a/ zgodność efektów programu z założonymi celami,
b/ zgodność celów programu z potrzebami ( adresatów programu,
środowiska lokalnego itp.)
c/ zgodność wiedzy i umiejętności nabytych przez uczestników programu
z zaplanowanymi w programie.
2. Kryterium efektywności:
a/ zmniejszenie ilości niewłaściwych zachowań ( patologicznych,
ryzykownych) u młodzieży,
b/ poprawa klimatu szkoły ( w zakresie przewidzianym programie),
c/ wzrost kompetencji wychowawczych nauczycieli, rodziców.
3.Metody zbierania informacji:
a/ metody bezpośrednie : obserwacja, analiza odpowiednich dokumentów
szkolnych, analiza osiągnięć uczniów, wywiady, itp.
b/ metody pośrednie: badania kwestionariuszowe (kwestionariusze
badania postaw, ankiety, sondaże, wypracowania uczniów itp.)
4.Opracowanie i prezentacja wyników badań
Wyniki zostaną opublikowane w postaci diagnozy, analizy raportu, opinii.
5.Analiza sytuacji wychowawczej szkoły
a/ sprawozdania prezentowane podczas Rad Pedagogicznych,
b/ informacje ze spotkań z rodzicami, trójek klasowych, Rady Rodziców,
c/ informacje nt. problemów omawianych na godzinach wychowawczych.
XI. PROPONOWANA TEMATYKA ZAJĘĆ
4. Pomogę ci….- kształtowanie właściwych postaw.
5. Nie trzeba mieć siniaków i złamanych kości, aby być ofiarą przemocy
domowej.
właściwe korzystanie z mediów.
9. Picie alkoholu niebezpieczne dla zdrowia i rodziny.
10.Dlaczego ludzie piją alkohol?
11.Wiem kiedy odmówić i wiem jak to zrobić.
12.Używanie i nadużywanie napojów alkoholowych.
13.Skutki picia alkoholu – biologiczne, psychiczne, społeczne,
natychmiastowe i długotrwałe.
14.Instytucje wspierające rodziny zagrożone alkoholizmem.
15.Co wiemy o papierosach i ich wpływie na organizm człowieka ?
16.Dlaczego dzieci i dorośli palą papierosy?
17. Dziękuję , nie palę.
18.Skutki używania nikotyny.
19.Cenię cię za to, że nie pijesz.
20.Papieros nie czyni cię dorosłym.
21.Dopalacze – wypalacze – nie biorę.
22.Substancje psychoaktywne – nie biorę - ja działam!
23.Do jakich innych celów , poza graniem może wykorzystany komputer?
24.Wartości filmów przygodowych, przyrodniczych, podróżniczych, itp.
25.Rozwijanie refleksu , sprawności umysłu na bazie komputerowych gier
strategicznych i przygodowych.
26.Mój świat jest realny i nie wypełniam go ułudą.
27.Wady postawy i inne zagrożenia wynikające z niewłaściwego
korzystania z telewizji i komputera.
28.Wpływ treści programów telewizyjnych telewizyjnych gier
komputerowych na psychikę dziecka.
Uzupełnieniem programu profilaktyki jest załącznik Nr1.
Rada Rodziców pozytywnie Rada Pedagogiczna na posiedzenie
zaopiniowała program. w dniu 01.09.2011r. podjęła uchwałę
o zatwierdzeniu jednolitego tekstu
Programu Profilaktyki.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Królowej Jadwigi w Sulejowie