Plan Wychowawczy

Plan wychowawczy na rok szk. 2014/2015

PLAN WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTWOWEJ NR 2 IM. Królowej Jadwigi w Sulejowie

NA ROK SZKOLNY 2014/2015

 

 

 

 

„W wychowaniu chodzi właśnie o to,

ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem

o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał,

aby więc poprzez wszystko, co ma co posiada,

umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,

to znaczy, ażeby również umiał bardziej być
           nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”

 

Jan Paweł II

 

Podstawa prawna.

Podstawą tworzenia programu wychowawczego  są następujące akty prawne:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku
  • Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku z późniejszymi zmianami (Dz. U. Nr 67 z 1996 r. poz. 329 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
  • Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona 20 listopada 1989 roku przez ONZ i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku
  • Podstawa programowa kształcenia ogólnego – rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 1999 r. z późniejszymi zmianami (Dz. U. Nr 14  z 1999 r. poz. 128)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego.... (Dz. U. Nr 89 z 2004 r., poz. 845)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. z 2005 r. Nr 19, poz. 166)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 11 stycznia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statut publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2005r., poz. 75)
  • Rozporządzenie z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz prowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199 z 2004 r., poz. 2046)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. Nr 26 z 2003 r., poz. 226)
  • Rozporządzenie MENiS z 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11 z 2003 r., poz. 114)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 6 z 2003 r., poz. 69)
  • Statut szkoły

 

 

Plan składa się z:

I   Planu wychowawczego szkoły.

II  Działalności opiekuńczej.

 

Głównym celem szkoły jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia: każdy uczeń osiąga maksymalne wyniki na miarę swoich możliwości.

Nauczyciele w swej pracy winni systematycznie i według potrzeb współpracować
z rodzicami na rzecz zintegrowanego systemu wiedzy, rozwijania umiejętności edukacyjnych i postaw wychowawczych.

Szkoła ma obowiązek dbać o bezpieczeństwo dziecka- ucznia, tworzyć atmosferę przyjaźni i tolerancji w stosunku do osób znajdujących się w niej.

Kierunki dydaktyczne:

  1. Kontynuować zajęcia pozalekcyjne zgodnie z zainteresowaniem uczniów i bazą szkoły.
  2. Rozwinąć działalność pozalekcyjną.
  3. Objąć maksymalną liczbę uczniów zajęciami dodatkowymi.
  4. Stosować komputery w dydaktyce różnych dziedzin.

 

 

Zadania szkoły

Sposoby realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin
realizacji

Realizacja podstawy programowej.

Systematyczne realizowanie programów nauczania
z poszczególnych przedmiotów.

Wszyscy n-le

Cały rok

Realizacja programu wychowania komunikacyjnego, zdrowotnego
i profilaktyki.

1. Zapoznanie uczniów klas

młodszych z podstawowymi

przepisami ruchu drogowego.

 

2. Przygotowanie uczniów do

egzaminu na kartę rowerową.

 

3. Przygotowanie uczniów do

konkursu TWBRD

 

4. Upowszechnianie tematyki

dotyczącej higieny jamy

ustnej, zdrowego odżywiania

się, zagrożeń wynikających
z zażywania substancji

niebezpiecznych dla zdrowia.

 

5. Przygotowanie uczniów kl. VI

do udziału w gminnym 

konkursie nt. szkodliwości

nadużywania alkoholu.

 

6. Udział w zawodach

sportowych.

 

7. Realizacja zajęć

„Wychowanie do życia
w rodzinie”.

 

8.Popularyzacja aktywnej formy

wypoczynku.

 

9. Zapoznanie uczniów
z udzielaniem pierwszej

pomocy przedmedycznej.

 

10. Objęcie uczniów programem

„Szklanka mleka” oraz

„Owoce i warzywa w szkole”

N-le klas młodszych, policja

 

 

M. Piasta,B.Tarnawska

 

M.Piasta, B.Tarnawska

 

Wszyscy n-le, pielęgniarka szkolna

 

 

 

 

Wychowawca kl.VI

 

 

 

M.Piasta, wychowawcy klas młodszych

T.Sarlej

 

 

 

Wszyscy n-le

 

 

Pielęgniarka,
n-le posiadający przygotowanie

 

Dyrektor,
n-le klas O-III

W ciągu roku

 

 

 

W ciągu roku

 

 

Zgodnie z terminarzem konkursu

W ciągu roku

 

 

 

 

 

 

Zgodnie z terminarzem konkursu

 

 

W ciągu roku

 

 

W ciągu roku

 

 

 

W ciągu roku

 

 

W ciągu roku

 

 

 

W ciągu roku

Zapobieganie uzależnieniom
i przemocy

  1. Współdziałanie z Gminną Komisją Zwalczania Problemów Alkoholowych

 

.

 

  1. Współdziałanie z:

- Poradnią Psychologiczno-

Pedagogiczną,

- Policją

- Służbą zdrowia

 

3. Pogadanki dla rodziców.

Dyrektor

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

Wychowawcy

W ciągu roku

 

 

 

 

 

W ciągu roku

 

 

 

 

 

Według potrzeb

Rozwijanie samorządności

  1. Zapoznanie uczniów z pojęciem „samorządność”
    i jej rolą w życiu szkolnym.

 

  1. Uzupełnianie składu osobowego Samorządu Uczniowskiego.

 

  1. Opracowanie planu pracy SU i jego systematyczna realizacja.

 

  1. Aktywizowanie społeczności szkolnej do pracy na rzecz szkoły.

Wychowawcy

 

 

 

Opiekun SU

 

 

 

Samorząd Uczniowski, opiekun

 

Samorząd Uczniowski, opiekun

Wrzesień, w/g potrzeb

 

 

Wrzesień

 

 

 

Wrzesień,
w ciągu roku

 

 

W ciągu roku

 

Pomoc uczniom będącym w trudnej sytuacji rodzinnej

  1. Weryfikacja listy uczniów korzystających z dożywiania ze środków Opieki Społecznej.

 

  1. Objęcie uczniówubezpieczeniem.

 

  1. Dofinansowanie do wyprawki szkolnej.

Wychowawcy, dyrektor

 

 

 

Dyrektor

 

 

Dyrektor

 

Wrzesień

 

 

 

 

Wrzesień

 

 

Wrzesień

Pomoc psychologiczno- pedagogiczna.

  1. Organizowanie zajęć pozaszkolnych dla uczniów zdolnych i z trudnościami w nauce.

 

  1. Kierowanie uczniów do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.

 

  1. Dostosowanie wymagań do zaleceń PPP

Wszyscy n-le

 

 

 

 

Wszyscy n-le

 

 

 

Wszyscy n-le

W ciągu roku

 

 

 

 

W ciągu roku

 

 

 

W ciągu roku

Poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu i rozwijanie wartości narodowych.

1.Upowszechnianie tematyki

związanej z historią własnego regionu.

 

 

 

2. Udział w konkursach

dotyczących wiedzy
o własnym regionie.

 

3. Organizowanie wycieczek po

własnym regionie oraz do

pobliskich muzeów.

 

4. Zwiedzanie wystaw

poświęconych historii

regionu, kraju.

 

5. Organizowanie apeli
i akademii związanych
z obchodami świąt

państwowych.

 

6. Udział uczniów w gminnych

uroczystościach

rocznicowych

 

Wychowawcy,
 n-le j. polskiego, historii,

 

 

 

N-le j. polskiego, historii, wychowawcy

 

Wychowawcy,
n-le j. polskiego, historii

 

Wychowawcy,
n-le j. polskiego, historii

 

N-le j. polskiego, historii, wychowawcy
 kl.IV-VI

 

Wychowawca klasy VI

W ciągu roku

 

 

 

 

 

Zgodniez terminarzem konkursów

 

W ciągu roku

 

 

 

W ciągu roku

 

 

 

Według kalendarza uroczystości

 

 

Według kalendarza uroczystości

Kształtowanie postaw społeczno- moralnych

1.Przypomnienie  praw
i obowiązków ucznia.

Wdrażanie do ich 

przestrzegania.

 

2.Rozwijanie zdolności

wartościowania i właściwego

oceniania zachowań własnych
i innych.

 

3.Uwrażliwianie na potrzeby

innych.

 Zorganizowanie zbiórki na

Dom Małego Dziecka

w Piotrkowie Tryb.

 

4.Propagowanie właściwych

postaw w stosunku do osób

starszych, niepełnosprawnych,

odmiennej rasy i religii.

 

5.Poznawanie wybitnych postaci

z różnych dziedzin kultury,

nauki i sportu. Wybieranie

właściwych autorytetów

moralnych.

Wszyscy n-le

 

 

 

Wszyscy n-le

 

 

 

 

 

Wszyscy n-le,

 

E.Frąckiewicz, G.Major, M.Surowy

 

Wszyscy n-le

 

 

 

 

Wszyscy n-le

Wrzesień

 

 

 

W ciągu roku

 

 

 

 

 

Maj

 

 

 

 

 

W ciągu roku

 

 

 

 

Według rozkładu materiału

Wychowanie przez kulturę

1. Wybór zajęć pozalekcyjnych

przez uczniów zgodnie z ich

zainteresowaniami
i potrzebami.

 

2. Poznanie zasad dobrego,

bezpiecznego wypoczynku.

 

3. Opracowanie planu

wycieczek- imprez szkolnych.

 

4. Organizowanie wyjazdów do

kina, teatru.

 

5. Udział w imprezach,

zajęciach organizowanych

przez Dom Kultury
w Sulejowie.

 

6. Uczestniczenie w koncertach

filharmonii.

 

7. Wyrabianie nawyku

świadomego korzystania
z mediów

Wszyscy n-le

 

 

 

 

Wszyscy n-le

 

 

Wychowawcy, uczniowie, rodzice

 

N-le j. polskiego, wychowawcy klas 0-III

Wszyscy n-le, rodzice

 

 

 

Wszyscy n-le

 

 

Wszyscy n-le

Wrzesień

 

 

 

 

W ciągu roku

 

 

Wrzesień

 

 

W ciągu roku

 

 

W ciągu roku

 

 

 

 

Według kalendarza koncertów

W ciągu roku

Wychowanie ekologiczne

  1. Udział w akcji pod nazwą „Sprzątanie Świata”.

 

  1. Dbanie o ukwiecenie szkoły.

 

  1. Organizowanie dokarmiania ptaków.

 

  1. Zorganizowanie konkursu
    o tematyce ekologicznej
    w ramach obchodów Dnia Ziemi.

 

  1. Przeprowadzenie zbiórki na rzecz Schroniska dla Zwierząt w Piotrkowie Tryb.

 

  1. Wyrabianie nawyku segregowania śmieci.

 

 

  1. Udział w konkursach- zbiórka baterii, zużytego sprzętu elektrycznego i makulatury, „Góra grosza”.

 

 

 

  1. Rozwijanie umiejętności obserwowania przyrody

i właściwego korzystania
z jej zasobów.

Wychowawcy

 

 

Wszyscy n-le, uczniowie

N-le klas młodszych

 

E.Tomaszewska,

G.Major,

E.Frąckiewicz

 

 

M. Surowy,
E. Frąckiewicz, G.Major

 

Wychowawcy, n-l przyrody, techniki.

 

 

G. Major, E.Frąckiewicz, M.Surowy,

I.Cierlik
 uczniowie

 

 

Wychowawcy, n-l przyrody

Wrzesień

 

 

W ciągu roku

 

Zima

 

 

Kwiecień

 

 

 

 

Listopad

 

 

 

W ciągu roku

 

 

 

W ciągu roku

 

 

 

 

 

 

W ciągu roku

Współpraca

z rodzicami

1.Organizowanie spotkań
z rodzicami.

 

2. Nawiązanie systematycznej

współpracy z rodzicami

uczniów:
- mających trudności w nauce-

zachowaniu,

- zdolnych.

 

3. Organizowanie tematycznych

spotkań zgodnie
z zapotrzebowaniem.

 

4.Zapraszanie rodziców do

udziału w uroczystościach

szkolnych.

 

5.Angażowanie rodziców
w organizowanie imprez

szkolnych.

Dyrektor, wychowawcy klas

 

Wszyscy n-le

 

 

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Dyrektor, wychowawcy

 

 

Wszyscy n-le

Według kalendarza spotkań

Według potrzeb

 

 

 

 

 

W ciągu roku

 

 

 

Według kalendarza uroczystości

 

Według potrzeb

 

Opracowała: Ewa Frąckiewicz

Grażyna Major

 Małgorzata Surowy

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Mariusz Rutowicz
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 września 2014 11:17
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mariusz Rutowicz
Ilość wyświetleń: 823
29 września 2014 11:17 (Mariusz Rutowicz) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)