PROGRAM
WYCHOWAWCZY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2
IM. KRÓLOWEJ JADWIGI W SULEJOWIE
NA LATA 2015 - 2020
PODSTAWY PRAWNE SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO:
Konstytucja RP
Ustawa o systemie oświaty
Karta Nauczyciela
Program polityki prorodzinnej państwa
Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
Konwencja Praw Dziecka
Europejska Karta Praw Człowieka
Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
Rozporządzenie MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dn. 30 kwietnia 2014r.
Statut Szkoły
Słów kilka o patronce szkoły – Królowej Jadwidze
Królowa Jadwiga przyszła na świat 18 lutego 1374 roku jako najmłodsza córka Ludwika Węgierskiego i Elżbiety Bośniaczki. Od 1386 była żoną Władysława Jagiełły. Od 1384 roku - królową Polski. Jadwiga stała się sprawczynią i uczestniczką chrystianizacji Litwy. Biorąc czynny udział w rządzeniu państwem, prowadziła głębokie życie religijne. Dzięki aktowi fundacyjnemu i testamentalnemu zapisowi na rzecz Akademii Krakowskiej uchodzi za współzałożycielkę Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zmarła 17 lipca 1399 roku w Krakowie.
8 czerwca 1979 roku w Katedrze na Wawelu Jan Paweł II odprawił po raz pierwszy Mszę św. ku czci błogosławionej królowej Jadwigi, wynosząc ją tym samym na ołtarze. Kanonizował ją w 1997 roku.
Fundowane przez nią ołtarze, kościoły czy też założone kolegium psałterzystów służyły nie tylko życiu religijnemu, także kulturalnemu.
Jadwiga (1374 - 1399) urodziła się i wychowała na Węgrzech. Była córką króla Węgier, który po śmierci Kazimierza Wielkiego został również królem Polski. W jej żyłach płynęła krew Piastów (babcie Jadwigi były Polkami i Piastównami) i to między innymi zadecydowało, że po śmierci ojca, króla Ludwika, przekazano tron Jadwidze. Młodziutka, dziesięcioletnia królewna węgierska przybywając do Polski wiedziała, że ma tym krajem rządzić i dbać o dobro jego mieszkańców. Ten zaszczyt i zarazem obowiązek dla młodej dziewczyny może wydać się dzisiaj dziwny, ale w tamtych czasach tak młode osoby przyjmowały obowiązki państwowe. Jadwiga rządziła krajem z pomocą rady królewskiej.
Małżeństwo królowej Jadwigi, która miała zaledwie dwanaście lat ze znacznie starszym od niej Wielkim Księciem Litewskim Władysławem Jagiełłą było poświęceniem z jej strony. Rozumiała, że wymaga tego dobro Polski. Królowa Jadwiga zmarła mając zaledwie dwadzieścia pięć lat. Jest przyrównywana do Bolesława Chrobrego. Tak jak pierwszy koronowany władca Polski tak i Jadwiga przyczyniła się do umocnienia wewnętrznej siły państwa i znaczenia Polski wśród krajów Europy. Między innymi przywróciła polskie panowanie na Rusi Halickiej. Za sprawą jej osoby i rozważnego postępowania Polska weszła w unię z Litwą, przeciwstawiając się wrogiemu i groźnemu Zakonowi Krzyżackiemu. Podjęła ona korespondencję z Krzyżakami, wykazując przy tym dojrzałość, takt dyplomatyczny i nieustępliwość wobec żądań krzyżackich. Uważa się, że podwaliny pod zwycięską bitwę pod Grunwaldem dała właśnie królowa Jadwiga.
Królowa lubiła muzykę, tańce i śpiew. Czytała uczone księgi i opiekowała się nauką, myśląc o odnowieniu uniwersytetu w Krakowie. Znała kilka języków obcych. W testamencie zapisała swoje klejnoty na odbudowę i rozbudowanie krakowskiego uniwersytetu. Jej wolę wykonał król Władysław Jagiełło i dlatego uczelnia ta do dziś nosi jego imię.
Aktywność Jadwigi przejawiała się też w działalności charytatywnej. Opiekowała się biednymi i chorymi nie żałując pieniędzy na utrzymanie szpitali dla ubogich. Królowa zadziwiała swoją urodą i niezwykłą osobowością. Była szlachetna, sprawiedliwa i dobra. Nie okazywała nikomu pychy, gniewu czy niechęci.
Wyeksponowanie ponadczasowych wartości, które przyświecały patronce, w efekcie działań staną się priorytetem dla uczniów naszej placówki. Mottem działań wychowawczych będą słowa Karola Wojtyły z dnia 17 lutego 1994 roku:
„Przyszłość zależy od tego, czy potrafimy zrozumieć do końca tajemnicę jej wielkości i przeszczepić ją na swoje życie,
czy pójdziemy drogą tej duchowej wielkości, którą Jadwiga nam ukazała”
Postanowienia wstępne:
Szkoła stwarza dziecku warunki do całościowego rozwoju wszystkich sfer osobowości oraz udziela wsparcia rodzinie w wychowaniu młodego człowieka. Niezwykle ważne jest więc uzgodnienie stanowiska wychowawczego pomiędzy szkołą a domem rodzinnym. Obie strony będą współdziałać i wspierać się w dążeniu do wszechstronnego rozwoju dzieci i zapewnienia im bezpieczeństwa. Tylko ścisły kontakt domu ze szkołą i konsekwentne przestrzeganie ustalonych norm wychowawczych może przynieść oczekiwane efekty. Podmiotem naszych wspólnych działań jest uczeń, dlatego program wychowawczy szkoły ma służyć dziecku, musi być realny i dostosowany do potrzeb wychowanków
i warunków szkoły. Poprzez działanie naszego programu wychowawczego dążymy do zintegrowania środowiska uczniów, nauczycieli, rodziców. Program stanowi ogólny zarys działań wychowawczych szkoły i rodziców we współpracy z różnymi instytucjami.
Misja szkoły i zadania szkoły:
1. Przygotowanie uczniów do kontynuowania nauki w gimnazjum.
2. Udostępnienie uczniom oferty edukacyjnej umożliwiającej kształcenie informatyczne i językowe.
3. Wspieranie dziecka w jego harmonijnym rozwoju: fizycznym, intelektualnym, emocjonalnym i społecznym.
4. Stworzenie każdemu dziecku szansy przeżycia sukcesu na miarę jego możliwości, zadbanie o właściwy start dzieci sześcioletnich.
5. Promowanie wysokiej kultury bycia.
6. Wychowanie w duchu patriotyzmu, poszanowania tradycji regionalnej, narodowej i europejskiej.
7. Kultywowanie autorytetu patronki.
8. Wychowanie w poczuciu bezpieczeństwa, tolerancji, zrozumienia i szacunku dla innych osób, tradycji, religii i kultur.
9. Zapewnienie higienicznych i bezpiecznych warunków nauki i pobytu w szkole.
10. Przygotowanie dzieci do życia w rodzinie i społeczeństwie.
11. Stworzenie partnerskich i demokratycznych stosunków pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami.
12.Kształtowanie aktywnej postawy wobec problemów ekologicznych współczesnego świata.
Sylwetka absolwenta szkoły:
Wizja naszej szkoły:
Szkoła:
Cele wychowawcze szkoły:
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH W KLASACH I - VI
CELE WYCHOWAWCZE |
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI Dostosowanie do możliwości |
ODPOWIEDZIALNI |
1.Uczeń zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje. |
Uczeń: - zna zasady dobrego wychowania, - stosuje zwroty grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam itp., - potrafi zachować się kulturalnie przy stole, - rozwiązuje sprawy konfliktowe rozmową, a nie siłą, - szanuje dorosłych i rówieśników, umie współżyć w grupie i rodzinie zgodnie z obowiązującymi normami i regułami, - przestrzega zasad fair play i potrafi zaakceptować osoby z deficytami, - dba o rzeczy własne i innych, respektuje zasadę uczciwości, - jest wrażliwy na krzywdę innych i chętnie udziela pomocy, - przestrzega reguł obowiązujących w świecie dorosłych (np. ustępuje osobom starszym miejsca w autobusie), |
filmy edukacyjne, pogadanki tematyczne, quizy, zabawy, spotkania klasowe, rozmowy z rodzicami prace plastyczne, wycieczki |
wychowawcy, nauczyciele |
2. Uczeń poznaje siebie, rozwija się emocjonalnie i intelektualnie. |
Uczeń: - ma świadomość własnych wad i zalet, - potrafi nazywać swoje indywidualne cechy charakteru i wyglądu, - rozwija nawyk samokształcenia i stałego doskonalenia; - stosuje w praktyce i wiedzę teoretyczną , - samodzielnie organizuje sobie czas wolny, - ocenia własne postępowanie |
wystawy prac plastycznych, udział w konkursach i olimpiadach, koła zainteresowań koła przedmiotowe, realizacja w edukacji czytelniczo-medialnej, udział w przedstawieniach - praca z uczniem w ramach zajęć wyrównawczych, kompensacyjnych, korekcyjnych, nauczanie indywidualne ucznia zdolnego. |
nauczyciele, wychowawcy
|
3. Uczeń dba o zdrowie |
Uczeń: - zachowuje bezpieczeństwo w szkole i poza nią: - jest świadomy niebezpiecznych miejsc i sytuacji, - dba o bezpieczeństwo i zdrowie w szkole i poza szkołą, - jest przygotowany do bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym jako pieszy, pasażer i rowerzysta, - zna zasady ewakuacji w szkole, - zna numery telefonów alarmowych, - jest świadomy roli bezpiecznego i aktywnego spędzania czasu wolnego w różnych porach roku. - uczestniczy w reakcji ruchowej, turystyce, zawodach sportowych - uświadamia sobie wartość aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia. - zna zasady udzielania pierwszej pomocy - zna i stosuje zasady zdrowego odżywiania - dba o higienę osobistą i swój wygląd |
pogadanki, dyskusje; filmy edukacyjne, wychowanie komunikacyjne, udział w programach prozdrowotnych, zajęcia z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, działania z zakresu profilaktyki stomatologicznej, przeprowadzenie próbnych ewakuacji, udział w zawodach sportowych, współpraca z organizacjami udział w ogólnopolskich programach profilaktycznych i zdrowotnych
|
nauczyciel wychowania fizycznego wychowawcy pielęgniarka szkolna
|
4, Uczeń umie zachowywać się w sytuacjach trudnych. |
- rozróżnia dobro i zło w sytuacjach trudnych i odpowiednio reaguje, - kształtuje postawy asertywne – zna formy odmawiania innym osobom, - rozwijanie umiejętności skutecznego porozumiewania się i pracy zespołowej, - kształtowanie właściwych postaw wobec współczesnych zagrożeń świata (choroby i epidemie), zagrożenia płynące z Internetu, - zna i rozumie pojęcia: tolerancja, godność, obowiązek, - jest świadomy swoich praw, - unika konfliktów, agresywnych zachowań, przemocy, |
udział w akcjach charytatywnych, WOŚP, pogadanki, gazetki, konkursy, dyskusje nt. tolerancji i wartości religijnych, ustalenie praw i obowiązków w klasie, obowiązki dyżurnego klasowego, dyskusje nt. koleżeństwa |
nauczyciele, wychowawcy |
5. Uczeń zna zagrożenia wynikające na skutek ulegania nałogom. |
Uczeń: - jest świadomy zgubnego wpływu nałogów (alkohol, nikotyna, narkomania), - unika sytuacji i kontaktów, w których byłby narażony na zachęty lub naciski dotyczące przyjmowania substancji szkodliwych dla zdrowia, - nie ulega nałogom i kształci umiejętność odmawiania, - wymienia zagrożenia płynące z korzystania z komputera, Internetu i multimediów, - stosuje się do ograniczeń dotyczących z korzystania, - uświadamia sobie istnienie uzależnienia od Internetu, telefonu komórkowego, komputera i telewizji. |
realizacja zadań wynikających z realizacji programu profilaktycznego dla uczniów klas I-III i IV-VI, pogadanki, plakaty, prace plastyczne, filmy edukacyjne, gazetki tematyczne, konkursy, indywidualne rozmowy
|
wychowawcy klas, nauczyciele, pielęgniarka,
|
6. Uczeń znajduje swoje miejsce w grupie i funkcjonuje w niej. |
Uczeń: - potrafi współdziałać z innymi uczniami i nauczycielami, -pomaga innym w różnych sytuacjach, - doświadcza współodpowiedzialności za działania grupy; - ma poczucie przynależności do klasy i społeczności szkolnej, - widzi potrzebę działania w klasie będąc w grupie rówieśniczej, -dostrzega rolę wspólnoty w życiu człowieka - jest wrażliwy na potrzeby kolegów, -chętnie pomaga rówieśnikom z klasy innym potrzebującym |
dyskusja na forum klasy, gry i zabawy integracyjne, ankiety, wybory do samorządów klasowych, pomoc kolegom w nauce, przygotowywanie imprez klasowych i szkolnych wspólne przedsięwzięcia klasowe gazetki ścienne |
wychowawcy, nauczyciele, |
7. Uczeń rozwija postawę samorządności. |
Uczeń: -rozwija umiejętności współdecydowania o wspólnocie klasowej i szkolnej, rozpoznaje jej potrzeby, - nabywa umiejętność oddawania głosu i oceniania programów kandydatów, - aktywnie działa w Samorządzie Uczniowskim i uczestniczy w życiu klasy, szkoły, - uczy się brania odpowiedzialności za szkolne wydarzenia oraz za działania na rzecz społeczności, - zna swoje prawa i obowiązki wynikające ze Statutu Szkoły, Regulaminu SU i Konwencji Praw Dziecka, - w imieniu grupy przedstawia postulaty wychowawcy klasy i dyrektorowi szkoły |
Przeprowadzenie zgodnie ze Statutem Szkoły oraz Regulaminem SU wyborów do Samorządów Klasowych, Samorządu Uczniowskiego, Opiekuna Samorządu Organizowanie imprez na terenie szkoły, uroczystości klasowych, udział w akcjach organizowanych przez różnego rodzaju organizacje i stowarzyszenia |
dyrektor szkoły, wychowawcy klas, opiekun SU |
8. Uczeń jest przygotowany do świadomego odbioru kultury |
Uczeń: - odkrywa radość przeżywania lektury, twórczości plastycznej, muzycznej, uprawiania sportu, - jest świadomy swoich zainteresowań i systematycznie je rozwija, - potrafi świadomie korzystać ze środków masowego przekazu; - korzysta z repertuaru teatrów, kin, muzeów i innych ośrodków kultury, - jest kulturalnym odbiorcą sztuki, - potrafi się skoncentrować na zadaniu i przeżyciu estetycznym.
|
koła zainteresowań, zajęcia artystyczne, wycieczki, konkursy, udział w koncertach muzycznych, spotkania z ciekawymi ludźmi, wyjazdy do kina i teatru, wystawy, gazetki, realizacja edukacji regionalnej |
nauczyciele wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, samorząd Uczniowski, opiekun SU |
9. Uczeń kształtuje postawy patriotyczne i obywatelskie. |
Uczeń: - rozumie i szanuje tradycje rodziny, szkoły, regionu i narodu i aktywnie uczestniczy w uroczystościach rocznicowych, szkolnych i środowiskowych, - zna miejsca pamięci narodowej w swojej miejscowości, regionie i kraju i potrafi godnie się w nich zachować, - umie prezentować walory swojej szkoły, miasta, regionu i kraju ojczystego, - zna symbole narodowe oraz ważne dla kraju rocznice, - zna sylwetkę patronki szkoły i obchodzi święta rocznicowe związane z patronem, - zna uroczystości obchodzone z udziałem pocztu sztandarowego, - jest dumny z przynależności do społeczności szkolnej. |
pogadanki tematyczne, nauka hymnu państwowego, wierszy i pieśni o tematyce patriotycznej, udział w uroczystościach o tematyce patriotycznej, przedstawienia okolicznościowe, wycieczki do miejsc pamięci narodowej, gazetki okolicznościowe, uczestnictwo w konkursach plastycznych i historycznych |
dyrektor szkoły, wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotowi, opiekun SU, opiekun pocztu sztandarowego |
10. Uczeń zna znaczenie więzi rodzinnych. |
Uczeń: - potrafi właściwie funkcjonować w rodzinie, szanuje swoich najbliższych, - ma odpowiedni stosunek do tradycji swojej rodziny, pamięta o świętach i uroczystościach, - szanuje tradycje i obrzędy polskie, - aktywnie współuczestniczy w życiu rodzinnym, - ma świadomość współpracy nauczyciela z rodzicem lub opiekunem prawnym, - zna prawa i obowiązki dziecka w rodzinie, |
zajęcia wychowania do życia w rodzinie, pogadanki, spotkania z rodzicami, wykonanie albumów, drzew genealogicznych, organizowanie imprez klasowych: Dnia Matki, Ojca, Dziecka, Rodziny. |
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotowi, rodzice |
11. Uczeń potrafi żyć w zgodzie z przyrodą i środowiskiem naturalnym. |
Uczeń: - rozumie procesy zachodzące - czuje się odpowiedzialny za środowisko naturalne, - dostrzega piękno otaczającego świata, - zna i stosuje w praktyce zasady ochrony środowiska, - zna zagrożenia cywilizacyjne i ich wpływ na środowisko naturalne, - odpowiedzialnie zachowuje się wobec zwierząt i roślin, - aktywnie uczestniczy w zbiórkach i akcjach o charakterze ekologicznym. |
udział w akcji „Sprzątanie świata” organizowanie i obchody „Dnia Ziemi”, wycieczki krajoznawcze, pogadanki tematyczne, gazetki tematyczne, konkursy przyrodnicze i ekologiczne, prace plastyczne zbiórka surowców wtórnych (makulatury, baterii, sprzętu elektronicznego) |
nauczyciel przyrody, wychowawcy prac, koordynatorzy akcji |
12. Uczeń poznaje swoje prawa. |
Uczeń: - zna i respektuje swoje prawa i obowiązki w domu, szkole i społeczeństwie, - potrafi wymienić i analizować własne obowiązki i ich źródła. |
plakat, gazetka, zapoznanie ze Statutem Szkoły, WSO i PSO. |
opiekun SU, wychowawcy |
EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Ostatni etap pracy nad szkolnym programem wychowawczym to etap ewaluacji.
Poprawki lub uwagi po przeprowadzonej ewaluacji zostaną zamieszczone jako załączniki do niniejszego programu.
W ewaluacji uwzględniamy opinie uczniów, rodziców, nauczycieli, nadzoru.
Stosujemy następujące sposoby ewaluacji:
- ankiety przeprowadzone wśród uczniów, nauczycieli, rodziców,
- badanie opinii na spotkaniach z rodzicami, na zebraniach samorządu uczniowskiego,
-wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach rad pedagogicznych, opinie samorządu i nadzoru pedagogicznego przekazane ustnie lub pisemnie.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Królowej Jadwigi w Sulejowie