Program profilaktyki
Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Królowej Jadwigi w Sulejowie
na rok szkolny 2014/2015
I .Podstawa prawna
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. Nr 78 poz. 483 ze zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23.08.2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 157 z 2007r., poz.1100).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11.01.2005r. zmieniające Rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół/ Dz.U. Nr 10 z 2005r., poz.75 z późniejszymi zmianami (Dz. U. z 27.02.2007r.,
Nr 35,p.222).
4. Rozporządzenie MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dn. 30 kwietnia 2013r. (Dz. U. NR 157 z 2013r., poz.532).
4. Pismo Łódzkiego Kuratora Oświaty z 28.03.2011r. w sprawie tzw. dopalaczy.
II. Wprowadzenie
Szkoła stanowi ważne miejsce w systemie działań profilaktycznych. Nie zastąpi ona rodziny, która niewątpliwie jest pierwszym i najważniejszym miejscem realizowania tego typu zadań. Zadaniem szkoły jest stworzenie odpowiedniego, zintegrowanego z programem profilaktyki, kontekstu wychowawczego, który polega m.in. na promowaniu krytycznego, odpowiedzialnego kontaktu wychowanków z otaczającą ich rzeczywistością
Brak zaspokojenia najważniejszych potrzeb psychicznych - miłości, akceptacji, uznania, bezpieczeństwa, przynależności, albo nie radzenie sobie z przeżywanymi trudnościami życiowymi np. lękiem i frustracją prowadzą u dzieci do zachowań ryzykownych. Program profilaktyczny ma na celu rozpoznawać problemy i wspomagać w ich pokonywaniu. Dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.
Treści przekazywane uczniom oraz sposoby realizacji są dostosowane do wieku rozwojowego na poszczególnych etapach.
Jednym z głównych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2014/2015, określonym przez Ministra Edukacji Narodowej jest profilaktyka agresji
i przemocy w szkole.
Rozwojowi tego typu zachowań w rodzinie, szkole, na ulicy sprzyja kryzys wartości i autorytetów, osłabienie więzi rodzinnych, frustracja spowodowana ubóstwem, pozostawianie młodych ludzi z ich własnymi problemami. Dodatkowo agresywne wzorce upowszechniają środki masowego przekazu, które zamiast piętnować negatywne zachowania, często nagłaśniają je szukając taniej sensacji.
Zadaniem szkoły jest więc zapewnienie bezpiecznych warunków wychowania i nauki.
Uczniowie, zgodnie z założeniami programu profilaktycznego winni wiedzieć, jakie zagrożenia niesie ze sobą świat współczesny, co to są środki zmieniające świadomość, w jaki sposób przebiega proces uzależnienia i jakie są jego konsekwencje, a przede wszystkim muszą nauczyć się, w jaki sposób odmówić i powiedzieć NIE!
III. Cele programu profilaktyki
Cele główne:
1. Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
2. Zwiększanie samoświadomości uczniów dotyczącej niebezpieczeństw i zagrożeń.
3. Kształtowanie dojrzałych sposobów komunikacji dziecka.
4. Przeciwdziałanie i zapobieganie uzależnieniom, osłabianie czynników ryzyka.
5. Wspieranie rozwoju dzieci 5 i 6-letnich w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.
Cele szczegółowe:
1. Diagnoza zagrożeń w szkole.
2. Tworzenie bezpiecznej i przyjaznej atmosfery w szkole.
3. Zapobieganie niebezpieczeństwom w szkole, w tym przemocy fizycznej i psychicznej.
4. Zminimalizowanie zagrożeń wynikających z kontaktu dzieci z używkami (dopalacze, papierosy, alkohol, narkotyki) Internetem, telewizją.
5. Kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi.
6. Dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza szkołą.
7. Wzmacnianie u uczniów poczucia własnej wartości.
8. Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.
9. Promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
10. Kształtowanie właściwych postaw uczniów poprzez wskazywanie odpowiednich wzorców.
11. Wspieranie rozwoju uczniów 6 i 7-letnich rozpoczynających naukę w szkole oraz dzieci pięcioletnich w oddziałach przedszkolnych.
IV. Założenia programu:
V. Proponowane treści do realizacji programu profilaktyki
Przemoc, agresja
(przemoc wobec słabszych, fizyczna, psychiczna, słowna, molestowanie seksualne)
Uzależnienia
Nikotyna
Alkohol
Narkotyki, leki i dopalacze
Współczesne media
Ochrona zdrowia
ABC dobrego wychowania
VI. Stosowane metody pracy podczas realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki
Dążąc do osiągnięcia zamierzonych celów i uzyskania pożądanych efektów, nauczyciel powinien dobrać odpowiednie metody, sposoby i środki, dostosowując je do poziomu ucznia.
Realizując Szkolny Program Profilaktyki można zastosować następujące metody pracy:
VII. Realizacja programu
Program przeznaczony jest dla klas 0 – VI i wdrażany jest w ramach zajęć tj.:
Za realizację programu profilaktycznego odpowiedzialni są: nauczyciele, wychowawcy, pedagog, personel medyczny oraz rodzice. Nadzór nad realizacją programu sprawuje dyrektor szkoły.
VIII. Instytucje wspierające szkołę w działaniach profilaktycznych
Ewaluacja programu:
Narzędzia:
Przewidywane efekty:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Królowej Jadwigi w Sulejowie