Program Profilaktyki

Program profilaktyki na rok szk. 2014/2015

Program profilaktyki

Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Królowej Jadwigi w Sulejowie
na rok szkolny 2014/2015

 

I .Podstawa prawna

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. Nr 78 poz. 483 ze zm.).

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23.08.2007r. zmieniające  rozporządzenie w sprawie Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 157 z 2007r.,  poz.1100).

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11.01.2005r. zmieniające Rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół/ Dz.U. Nr 10 z 2005r., poz.75 z późniejszymi  zmianami (Dz. U. z 27.02.2007r.,
Nr 35,p.222).

4. Rozporządzenie MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dn. 30 kwietnia 2013r. (Dz. U. NR 157 z 2013r.,  poz.532).

 4. Pismo Łódzkiego Kuratora Oświaty z 28.03.2011r. w sprawie tzw. dopalaczy.

 

II. Wprowadzenie

            Szkoła stanowi ważne miejsce w systemie działań profilaktycznych. Nie zastąpi ona rodziny, która niewątpliwie jest pierwszym i najważniejszym miejscem realizowania tego typu zadań. Zadaniem szkoły jest stworzenie odpowiedniego, zintegrowanego z programem profilaktyki, kontekstu wychowawczego, który polega m.in. na promowaniu krytycznego, odpowiedzialnego kontaktu wychowanków z otaczającą ich rzeczywistością

Brak zaspokojenia najważniejszych potrzeb psychicznych - miłości, akceptacji, uznania, bezpieczeństwa, przynależności,  albo nie radzenie sobie z przeżywanymi trudnościami życiowymi np. lękiem i frustracją prowadzą u dzieci do zachowań ryzykownych. Program profilaktyczny ma na celu rozpoznawać problemy i wspomagać w ich pokonywaniu. Dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.

Treści przekazywane uczniom oraz sposoby realizacji są dostosowane do wieku rozwojowego na poszczególnych etapach.

Jednym z głównych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2014/2015, określonym przez Ministra Edukacji Narodowej jest  profilaktyka agresji
i przemocy w szkole.

Rozwojowi tego typu zachowań w rodzinie, szkole, na ulicy sprzyja kryzys wartości                          i autorytetów, osłabienie więzi rodzinnych, frustracja spowodowana ubóstwem, pozostawianie młodych ludzi z ich własnymi problemami. Dodatkowo agresywne wzorce upowszechniają środki masowego przekazu, które zamiast piętnować negatywne zachowania, często nagłaśniają je szukając taniej sensacji.

Zadaniem szkoły jest więc zapewnienie bezpiecznych warunków wychowania i nauki.

Uczniowie, zgodnie z założeniami programu profilaktycznego winni wiedzieć, jakie zagrożenia niesie ze sobą świat współczesny, co to są środki zmieniające świadomość, w jaki sposób przebiega proces uzależnienia i jakie są jego konsekwencje, a przede wszystkim muszą nauczyć się, w jaki sposób odmówić i powiedzieć NIE!

 

III. Cele programu profilaktyki

Cele główne:

1.         Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

2.         Zwiększanie samoświadomości uczniów dotyczącej niebezpieczeństw i zagrożeń.

3.         Kształtowanie dojrzałych sposobów komunikacji dziecka.

4.         Przeciwdziałanie i zapobieganie uzależnieniom, osłabianie czynników ryzyka.

5.         Wspieranie rozwoju dzieci 5 i 6-letnich w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.

Cele szczegółowe:

1.         Diagnoza zagrożeń w szkole.

2.         Tworzenie bezpiecznej i przyjaznej atmosfery w szkole.

3.         Zapobieganie niebezpieczeństwom w szkole, w tym przemocy fizycznej i psychicznej.

4.         Zminimalizowanie zagrożeń wynikających z kontaktu dzieci z używkami (dopalacze,    papierosy, alkohol, narkotyki) Internetem, telewizją.

5.         Kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi.

6.         Dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza szkołą.

7.         Wzmacnianie u uczniów poczucia własnej wartości.

8.         Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.

9.         Promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.

10.       Kształtowanie właściwych postaw uczniów poprzez wskazywanie odpowiednich wzorców.

11.     Wspieranie rozwoju uczniów 6 i 7-letnich rozpoczynających naukę w szkole oraz dzieci pięcioletnich w oddziałach przedszkolnych.

 

IV. Założenia programu:

  1. Stała diagnoza środowiska szkolnego pod względem potrzeb oddziaływań profilaktycznych.
  2. Dokonywanie systematycznej oceny efektów podejmowanych działań wychowawczych i zapobiegawczych.
  3. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli w zakresie profilaktyki uzależnień   i innych problemów dzieci oraz sposobu podejmowania wczesnej interwencji   w sytuacji zagrożenia uzależnieniem.
  4. Wzmacnianie bezpieczeństwa w szkole (zapobieganie agresji i przemocy).
  5. Współpraca z rodzicami i instytucjami wspierającymi działalność szkół i placówek  w zakresie rozwiązywania problemów dzieci.
  6. Dostarczanie wiedzy o szkodliwości palenia papierosów, zażywania narkotyków,  picia alkoholu oraz spożywania napojów energetycznych.
  7. Propagowanie świadomego wybierania programów TV i racjonalnego korzystania z komputera (uczenie krytycznego stosunku do mediów).
  8. Przestrzeganie zakazu palenia papierosów na terenie szkoły.
  9. Wdrożenie uczniów do życia w szkole i klasie.
  10.  Wzajemne poznawanie się członków społeczności szkolnej i budowanie zaufania.
  11.  Rozwijanie wśród uczniów postawy szacunku do ludzi i zwierząt.
  12.  Ćwiczenie zachowań asertywnych.
  13.  Podnoszenie kultury słowa, eliminowanie wulgaryzmów ze słownika ucznia.
  14.  Kształtowanie postaw bezpiecznego wypoczynku podczas ferii zimowych i wakacji.
  15.  Kształtowanie postaw proekologicznych.
  16.  Wyposażenie dziecka, ucznia w umiejętność budowania dobrych relacji  i pozytywnych więzi opartych na życzliwości, zaufaniu i skutecznej komunikacji.
  17.  Poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wyrażania swoich potrzeb, emocji, opinii.
  18.  Ćwiczenie zachowań asertywnych.
  19.  Wyrabianie nawyku bezpiecznego zachowania się w środkach komunikacjii poruszania się po drogach.
  20.  Kształcenie umiejętności przestrzegania zasad higieny osobistej, higieny otoczenia  i nawyków prozdrowotnych.
  21.  Motywowanie do nauki i realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów.
  22.  Wspieranie uczniów zdolnych oraz rozwijanie zainteresowań.

 

V. Proponowane treści do realizacji programu profilaktyki

Przemoc, agresja

  • Przemoc i agresja, jak je rozpoznać?
  • Formy przemocy i agresji spotykane się w życiu.

(przemoc wobec słabszych, fizyczna, psychiczna, słowna, molestowanie seksualne)

  • Skutki występowania przemocy i agresji.
  • Asertywność – czyli jak powiedzieć „nie”.
  •  Instytucje, które oferują pomoc w sytuacji zagrożenia przemocą lub agresją.

 

Uzależnienia

  • Kiedy dziecko sięga po używki.
  • Uzależnienia od Internetu i gier komputerowych.
  • Co robić, aby dziecko dokonywało umiejętnych wyborów?

 

Nikotyna

  • Co wiemy o papierosach?
  • Przyczyny i konsekwencje palenia papierosów.
  • Jak chronić niepalących?

 

Alkohol

  • Alkoholizm to choroba.
  • Przyczyny sięgania po alkohol i konsekwencje picia.
  • Problem alkoholizmu w moim otoczeniu.
  • Umiem powiedzieć – NIE.
  • Kiedy w rodzinie jest osoba uzależniona.
  • Instytucje wspierające w walce z alkoholizmem.

 

Narkotyki, leki i dopalacze

  • Charakterystyka środków psychoaktywnych.
  • Przyczyny używania narkotyków i dopalaczy.
  • Co to jest narkomania?
  • Wpływ środków psychotropowych na młodego człowieka.
  • Instytucje wspierające w walce z narkomanią.

 

Współczesne media

  • Techniki manipulacyjne w mediach.
  • Telewizor, telefon, komputer – „pożeracze czasu”.
  • Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
  • Skutki niewłaściwego korzystania z komunikatorów internetowych, telefonów, smartfonów.

 

Ochrona zdrowia

  • Bezpieczne i zdrowe życie bez uzależnień.
  • Edukacja prozdrowotna.
  • Propagowanie aktywnego i bezpiecznego spędzania wolnego czasu.
  • Bezpieczna droga do szkoły.
  • Zachowanie się w sytuacjach ratowania życia i zdrowia (Pierwsza pomoc przedmedyczna).

 

ABC dobrego wychowania

  • Zasady zachowania w instytucjach publicznych, środkach komunikacji i życiu codziennym.
  • Stosowanie form dobrego zachowania i zwrotów grzecznościowych.
  • Dbałość o środowisko i pomoc zwierzętom.

 

VI. Stosowane metody pracy podczas realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki

            Dążąc do osiągnięcia zamierzonych celów i uzyskania pożądanych efektów, nauczyciel powinien dobrać odpowiednie metody, sposoby i środki, dostosowując je do poziomu ucznia.

Realizując Szkolny Program Profilaktyki można zastosować następujące metody pracy:

  • pogadanka,
  • gry i zabawy dydaktyczne,
  • gry i zabawy sportowe,
  • burza mózgów,
  • praca z materiałami źródłowymi,
  • prelekcja,
  • scenki i dramy,
  • prace plastyczne,
  • praca własna,
  • ankieta,
  • konsultacje indywidualne z uczniem, rodzicem,
  • rozmowy dyscyplinujące,

VII. Realizacja programu

Program przeznaczony jest dla klas 0 – VI i wdrażany jest w ramach zajęć tj.:

  1. godziny do dyspozycji wychowawcy klasy,
  2. zajęcia pozalekcyjne,
  3. zajęcia edukacji wczesnoszkolnej,
  4. przedmioty, których podstawy programowe uwzględniają zagadnienia dotyczące profilaktyki,
  5. wychowanie do życia w rodzinie,
  6. formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Za realizację programu profilaktycznego odpowiedzialni są: nauczyciele, wychowawcy, pedagog, personel medyczny oraz rodzice. Nadzór nad realizacją programu sprawuje dyrektor szkoły. 

 

 

 

 

VIII. Instytucje wspierające szkołę w działaniach profilaktycznych

  1. Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Piotrkowie Trybunalskim.
  2. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sulejowie.
  3. Ośrodek zdrowia.
  4. Policja.
  5. Centrum PROGRES – Koluszki.
  6.  Rodzice.
  7. Biblioteka szkolna i miejska.
  8. Sąd Rodzinny ds. Nieletnich.
  9. Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .

 

Ewaluacja programu:

Narzędzia:

  • ankieta ewaluacyjna skierowana do uczniów przeprowadzona w czerwcu,
  • obserwacje,
  • wywiad środowiskowy,
  • rozmowy wychowawcze,
  • opinie uczniów i rodziców,
  • analiza dokumentów szkoły.

 

Przewidywane efekty:

  • aktywny udział uczniów w programach prozdrowotnych, wykształcenie postaw prozdrowotnych,
  • dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne,
  • uczniowie są świadomi niebezpieczeństw i zagrożeń oraz potrafią im zapobiegać,
  • uczniowie potrafią lepiej radzić sobie z negatywnymi emocjami, przez co poziom  agresji i przemocy w szkole ulega zmniejszeniu,
  • uczniowie postrzegają, rozumieją i respektują normy społeczne,
  • uczeń wolny od uzależnień,
  • zachowanie higieny osobistej,
  • podniesienie samooceny uczniów ( sukcesy w szkole),
  • świadome i umiejętne korzystanie z komputera, Internetu, TV,
  • umiejętność organizowania czasu wolnego.

 

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Mariusz Rutowicz
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 września 2014 11:48
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mariusz Rutowicz
Ilość wyświetleń: 751
29 września 2014 11:48 (Mariusz Rutowicz) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)